De nacht, de moeder van de dag

Voorstelling: De nacht, de moeder van de dag
Plaats: Suburbia
Datum: 2019
Sterren: ★★★☆☆
Reporter: Liliane Oosterbaan

Op Stadslandgoed de Kemphaan speelt Suburbia haar jaarlijkse zomervoorstelling. Dit jaar is dit: ‘De nacht, de moeder van de dag’.

Voordat we gaan kijken genieten we eerst van een Zweeds diner.  Dit hoeft uiteraard niet, maar is wel zo lekker en zorgt voor een compleet  avondje uit!

De moderne klassieker uit de Scandinavische theatertraditie die we gaan zien, is van de hand van de Zweedse schrijver Lars Norén. Zijn werk is realistisch en heeft voornamelijk twee onderwerpen: relatiedrama’s in een gezin van vier personen en familiedrama’s in een hotel. Centraal motto in het werk en leven van Norén is, ‘je moet je leven veranderen’. Ook vanavond is dit het thema, aldus de flyer:

’Zweden, de jaren '50. In de keuken van familiehotel Aurora doen vader, moeder en hun twee zoons een laatste poging elkaar te vinden.
Het is de verjaardag van de jongste zoon, David. Het is ook de dag dat vader probeert uit alle macht -en met weinig succes- achterstallige rekeningen te betalen. Het hotel staat aan de rand van een faillissement. Maar David dagdroomt liever dan te werken in het hotel. Dat maakt zijn hardwerkende broer razend. En wat is dat hardnekkige hoestje van moeder toch?’

We zijn getuige van een indringend familiedrama. We worden geconfronteerd met ruzie, schelden, drankmisbruik en manipulatief gedrag. De gezichten van de toeschouwers spreken boekdelen: uiterst serieus en met diepe, zorgelijke fronsen. Er wordt weinig gelachen. 

Na afloop hoor ik diverse mensen zeggen: “goed gespeeld, maar wat ontzettend zwaar”.

Een heftige voorstelling, zeker voor mensen die bekend zijn met de  problematiek van drankmisbruik en het daaruit voortvloeiende gedrag. Beschreven als een tragikomedie. Voor mijn gevoel was die balans scheef: de tragedie voerde de boventoon. Wel een voorstelling die indruk maakte en waar ik thuis nog lang over heb nagedacht. Dit alles onder het genot van, hoe ironisch, een sterke borrel!

Recensie: 

Drie sterren ★★★☆☆
Door het goede en intense spel van alle acteurs geef ik 3 sterren.

 

Check nog meer cultuurreports!