Met de klas op avontuur bij Vis à Vis

dinsdag 29 mei 2018

Een avontuurlijke middag locatietheater met de klas, het kan bij Vis à Vis. Elk jaar ontvangt dit Theatergezelschap uit Almere ruim 2500 leerlingen bij een van de spectaculaire buitenvoorstellingen naast het Almeerderstrand. Een bijzonder en verrassend en educatief theaterbezoek met de klas vanaf groep 7/8 tot en met eindexamenjaar.

Voor elke voorstelling ontwikkelt Vis à Vis een uitdagend en inspirerend educatief programma, afgestemd op de thematiek van de voorstelling. Het gezelschap vindt het belangrijk om kinderen op hun bezoek voor te bereiden. Marianne Seine, medeoprichter van Vis à Vis licht toe: “Eigenlijk weten ze echt totaal niet waar ze naar toegaan, want het is geen theater met een schouwburgzaal, het is een buitenlocatie. Het voorbereidend programma proberen we ook te laten verrassen. Dit jaar kunnen de scholieren voorafgaand aan hun bezoek aan MARE ook een vlog bekijken van de populaire vlogger, Niek Rozen. In de vlog neemt hij een kijkje achter schermen en laat hij zien hoe MARE tot stand is gekomen.
Wij proberen eigenlijk in te spelen op het schoolsysteem, om een zo praktisch mogelijk educatie programma samen te stellen. Daarom hebben we opdrachten en uitdagende oefeningen ontwikkeld die ze samen met een docent kunnen doen.”
Vaak komen de scholieren uit de buurt, uit Almere, Amsterdam of Utrecht, maar soms ook uit het oosten van het land. Omdat de voorstellingen van Vis à Vis vaak weinig tekst bevatten is het ook geschikt voor internationale leerlingen. De Summer School uit New York bezoekt daarom elk jaar met hun studenten de voorstelling. 

In 2019 brengt Vis à Vis een nieuwe voorstelling, Robot. Hiervoor wordt op dit moment al nagedacht over een inspirerend educatief programma. In deze voorstelling neemt Vis à Vis de kijker mee in de toekomst, waar mensen het gewoon vinden een robot aan te schaffen voor de huishoudelijke taken. Marianne Seine vertelt: “Eigenlijk nemen mensen een robot voor hun gemak, omdat ze een betere kwaliteit van leven willen hebben. Maar zodra ze die robot hebben, raken ze in een identiteitscrisis. Want ja, die robot kan alles eigenlijk beter. Mensen ontwikkelen vriendschappen en meer met hun robots en vervangen daarmee de plaats van hun dierbaren. En waar dat toe leidt, dat zie je in de voorstelling.”